Jaaroverzicht

2020, toch bedankt!

Behind the Spark

in 8 minuten te lezen

Laten we het maar op een bijzonder jaar houden. 2020 is een jaar geworden dat niemand zag aankomen. Maar ondanks alle uitdagingen was het ook een jaar van waardering, verbinden en de puurste vorm van creatief denken. Tijd voor ons jaaroverzicht.

Terug naar het begin: 2019 was het jaar waarin Spark op zoek ging naar een nieuwe vorm van samenwerking, zowel met ons grote netwerk aan freelancers, als met onze opdrachtgevers. Doelen als het uitbreiden van dat netwerk door actief op zoek te gaan naar nieuw talent (en deze op te leiden) en de kwaliteit van ons werk verhogen door efficiënter te werken, hadden we dubbel en dwars gehaald. De relaties met opdrachtgevers gingen daarnaast naar een hoger niveau door nog intensievere samenwerkingen waardoor we in staat waren nog grotere opdrachten aan te nemen.

We waren gegroeid van freelancers naar een bedrijf dat later in het jaar zelfs het eerste personeelslid aannam. Van ZZP’er naar een bedrijf met personeel: we waren zo trots als het maar kon!

groepsfoto spark 7th sunday

Herrie voor de storm

Het jaar begon als vanouds met de eerste opdrachten in het verschiet: de Alpen in voor Skifest, Masters of Hardcore in Rusland, en op talloze locaties in Nederland. Bijvoorbeeld het jubileum van Q-dance: Dediqated en de Egmond Halve Marathon voor Le Champion. Tegelijkertijd waren we ons aan het voorbereiden op het hoogseizoen wat om de hoek stond.

q-dance dediqated gelredome

Het laatste weekend van maart zou direct intensief beginnen met 6 grootschalige evenementen (180.000 bezoekers totaal). De nodige strategieën waren dan ook al ontwikkeld, freelancers uitgevraagd en ingepland, de eerste meetings waarin de shows worden doorlopen waren genoteerd, briefings geschreven en alles werd klaargemaakt voor de achtbaan die wij het hoogseizoen noemen. Na enkele tegenslagen in februari door verschillende stormen en hoosbuien (dat resulteerde in verschillende afgelastingen) waren we meer dan ooit klaar voor het nieuwe seizoen. Een prachtige agenda vol opdrachten.

10 maart 2020

En dan is het 10 maart 2020.

In een ingelaste persconferentie (de eerste van velen) worden alle evenementen in de provincie Noord-Brabant afgelast. Twee dagen later, op 12 maart, besluit de Rijksoverheid dat Nederland in zijn geheel op slot gaat. In 48 uur tijd van een volle agenda en de kriebels van een nieuw seizoen naar praktisch niks. Een risico dat we wel zagen aankomen met de eerste annuleringen in het buitenland aan het einde van de maand februari, maar waarvan we stiekem toch hoopten dat het een ver van ons bed show bleef.

Hier hadden we geen ervaring mee. Sterker nog; niemand had hier ervaring mee, en er was dan ook geen handleiding of draaiboek hoe hier mee om te gaan. We zagen paniek, wanhoop, boosheid en verdriet. Niet alleen bij iedereen om ons heen zoals freelancers en opdrachtgevers, maar ook bij onszelf. De rest van het jaar is wellicht nog het beste te omschrijven als een achtbaan van emoties, waar we gaandeweg beter en beter onze weg in wisten te vinden.

Onze sector werd hard getroffen. We leefden (en leven) mee met onze opdrachtgevers, collega’s en bedrijven waar we met veel liefde mee samenwerken. Hoe dit voelt was moeilijk in woorden uit te drukken. Met The Show Must Go On wilden we de impact tonen op onze sector. Van volle terreinen naar lege grasvelden. De stilte is oorverdovend.

Tomorrowland
Defqon.1

Met de onmogelijkheid om op korte termijn fysiek samen te komen werd het belang van communicatie duidelijk. We hebben met zijn allen contact met elkaar nodig, we moeten met elkaar kunnen communiceren en samen kunnen genieten. Dat dit de komende periode niet op de oude vertrouwde manier kon gebeuren was duidelijk; maar hoe dan wel?

Video & Livestreams

We waren niet de enige met dezelfde vraag: ook artiesten als Lucas & Steve en Dr. Peacock deelden dit vraagstuk, wat resulteerde in uitdagende projecten in de vorm van livestreams. Vanuit de tuin van Paleis Soestdijk werd tijdens Koningsdag voor Lucas & Steve uitgezonden naar 538, en vanaf de basis van de indrukwekkende piramide van Austerlitz met Dr. Peacock zonden we uit bij Q-Dance tijdens Defqon.1 at Home. Deze laatste video is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken.

Naast artiesten zaten ook andere partijen, zoals onderwijsinstelling De Rooi Pannen met het vraagstuk hoe zij ervaringen konden delen. De diploma-uitreiking is voor studenten natuurlijk de kers op de taart na jarenlang hard werken en dit dreigde in het water te vallen. Naast het belangrijke papiertje hebben we de studenten ook een mooie herinnering mee kunnen geven aan de drive-in experience die de diploma-uitreiking dit jaar werd.

Thinking out of the box is iets wat we erg veel hebben gezien en gedaan dit jaar. Niet alleen de opdrachtgevers deden dit, maar ook wij werden uitgedaagd om (met de haast wekelijks wisselende maatregelen) tot nieuwe oplossingen te komen.

En dat ook onze vaste opdrachtgevers creatief zijn, bleek wel in de talloze initiatieven die ontstonden om toch te communiceren met de achterban. Waaronder Intents en Par-T die als een van de eersten een uitgebreide livestream voorschotelden.

Fotografie

Op fotografie vlak hoefden we niet stil te staan. The Ocean Cleanup is een wereldbekend, langlopend, project. Met geregelde presentaties houdt het de volgers, en supporters, op de hoogte. Het belang van zulke presentaties is natuurlijk duidelijk, dus is het logisch dat als dit de vorm van een stream aan moet nemen, hier geen half werk van gemaakt wordt. Door de stream te combineren met fotografie kon ook de pers op de hoogte worden gehouden. Die kon veelal (vanwege een limiet aan maximaal aantal personen als een van de maatregelen) niet bij de bijeenkomsten zijn.

In de loop van het jaar werd het zowel voor ons, als voor de partijen waar we content voor mogen maken, steeds duidelijk binnen welke kaders gewerkt kon worden. Vakantieparken als Leukermeer hebben we laten inzien dat een rustige periode ideaal is voor interieurfoto’s en om het park op zijn mooist vast te leggen. Daarnaast leenden werkvloeren van veel bedrijven zich plots perfect om beeld te maken van de werkzaamheden daar!

Leveranciers binnen de evenementen sector waren vanzelfsprekend ook getuige van een verschuiving van de werkzaamheden. Waar de magazijnen doorgaans leeg zijn (meestal gaan de materialen namelijk van evenement naar evenement) bleef veel (of soms alles) liggen. Fairlight, een van deze leveranciers, ziet dit jaar dan ook als dé gelegenheid op regelmatige basis content te blijven creëren om toch zichtbaar te blijven onder de achterban.

fairlight

Voor merken die afhankelijk zijn van de horeca is het ook een logisch gevolg om content in te gaan zetten om online zichtbaar te worden nu dat in de kroeg niet meer kan. Bobby’s Gin is hier een mooi voorbeeld van: een merk waarvoor we met veel plezier content hebben gemaakt. Ook een mooi voorbeeld waarbij we graag de samenwerking aan gaan met andere contentmakers: in dit geval Rutger Geerling die ons het studiowerk heeft toevertrouwd.

Van content tot marketing

Er wordt continue veel van creativiteit en communicatie verlangt. Dat zorgde ervoor dat we onze diensten uitgebreid hebben door 2 nieuwe merken op te starten: Dokter Drukwerk en Fresh Wave. Hierdoor zorgen we niet alleen voor de communicatie, maar ook voor het fysieke eindproduct (drukwerk en DTP) en de technische implementatie in de vorm van online toepassingen (web (apps), SEO, e-mailmarketing).

astory stickers

Abonnementen

Daarnaast ontwikkelden we twee nieuwe abonnementsvormen om aan de vraag naar consistent beeld en communicatie te voldoen. Communicatie is niet iets wat je “even” doet. De echte successen ontstaan dan ook pas wanneer je dat op langere termijn en op een juiste manier inzet. Daarbij is het in een snel wisselend landschap zoals tijdens een crisis des te belangrijker wat je communiceert, en vooral ook hoe.

Met ons content abonnement zorgen we voor een actuele en consistente beeldbank, waarbij we letten op de identiteit van het merk. Daarmee zorgen we voor autoriteit en herkenbaarheid.

En om dat beeld (al dan niet in combinatie met tekst) op een juiste manier in te zetten ontwikkelden we enkele social media pakketten zodat we de juiste mensen bereiken op het juiste moment, met de juiste boodschap.

Wist je al dat het merendeel van de content die je hierboven ziet ontstaan is vanuit ons abonnement of pakket?

Ook het resultaat van onze nieuwe merken mocht er zijn. Zo groeiden de kanalen van onze opdrachtgevers gemiddeld met zo’n 144%. En bereikten we meer fans dan ooit.

qhouse website

Het jaar van..

2020 was voor velen dan ook niet het jaar waar men op hoopte. Het was wel het jaar waar geëxperimenteerd werd: nieuwe producten, ideeën, mogelijkheden en oplossingen. En ook wij bleven niet achter: we lanceerden nieuwe merken voor offline marketing en online oplossingen, bleken net zo handig te zijn met andere vormen van content en bleven onze opdrachtgevers ondersteunen op marketing gebied.

De trend van experimenteren hopen we in 2021 door te zetten:

We danken onze opdrachtgevers en freelancers en iedereen met wie wij het genoegen hebben gehad om te mogen samenwerken. Op naar nieuwe energie in 2021!

the bigger picture

Gepost op 2 januari 2021 door Vincent

divider
The Show Must Go On - Deel 1

Case Studies

Blijf nieuwsgierig!

Een kijkje in onze keuken. Leer hoe wij de spanning opzoeken.

in 8 minuten te lezen

2020, toch bedankt!

Terug naar het begin: 2019 was het jaar waarin Spark op zoek ging naar een nieuwe vorm van samenwerking, zowel met ons grote netwerk aan freelancers, als met onze opdrachtgevers. Doelen als het uitbreiden van dat netwerk door actief op zoek te gaan naar nieuw talent (en deze op te leiden) en de kwaliteit van […]

in 2 minuten te lezen

The Show Must Go On – Deel 1

Bij Spark hebben we een enorme fascinatie voor festivals. Want hoe ongelofelijk is het dat keer op keer een infrastructuur van een kleine stad wordt aangelegd op de vele locaties in ons land. Besef het maar eens, van het drinkwater en het (tijdelijk) mobiel netwerk, tot de enorme hoeveelheden voedsel dat netjes geserveerd wordt en […]

in 2 minuten te lezen

You’ve got mail! ❤️

Met z’n allen zitten we te wachten tot we weer samen mogen werken, mooi beeld mogen maken, en kunnen lachen. Althans, lachen doen we nog genoeg, maar we hopen dit weer snel samen buiten huis te mogen doen. Maar we missen niet alleen het werk.