Belangrijker dan je denkt!

Het belang van Employer Branding

Business

in 5 minuten te lezen

Wanneer je jouw bedrijf naar het volgende niveau wilt tillen zal de term ‘employer branding’ binnen de kortste keren voorbij komen. Echter zien we dat er nog altijd een hoop ondernemers zijn die niet weten wat het is, laat staan wat de voordelen zijn. Daar gaan we vandaag verandering in brengen!

Hieronder laten we alles zien wat je moet weten over het toepassen van employer branding voor jouw bedrijf. 

Enthousiaste medewerkers!

Maak kennis met employer branding

Elk bedrijf heeft een bepaalde reputatie. Het kan gaan om gedachten over je producten en diensten, maar ook om jouw teamleden en werknemers. De reputatie van jouw bedrijf kan nog verder gaan dan alleen een gedachte, denk bijvoorbeeld aan emoties van mensen. Deze reputatie staat bekend als jouw merk. Je bedrijf heeft echter een tweede soort merk dat gerelateerd is aan het primaire merk over hoe je als werkgever wordt gezien. Dit is ook wel jouw employer brand. Dit beeld leeft voort in iedere huidige en toekomstige werknemer.

Vandaag de dag is een positief employer brand echt van cruciaal belang. Zonder een goed employer brand wordt het aannemen en behouden van de beste medewerkers net even wat lastiger dan je zou denken. Je hebt getalenteerde werknemers nodig om jouw bedrijf vooruit te helpen. De beste manier om deze werknemers te vinden is door de indruk te wekken dat jouw bedrijf een geweldige plek is om bij te werken. Nagenoeg alles, van het salaris wat je aanbiedt tot aan de cultuur van het bedrijf, speelt een rol bij het proces achter het employer brand.

Het idee achter employer branding

Net als de manier waarop een corporate brand werkt omvat een employer brand de perceptie van jouw bedrijf als werkgever in de markt. Ook beschrijft het de belofte die je maakt aan jouw werknemers in ruil voor hun ervaring, talenten, contacten of vaardigheden. Employer branding is dus gewoon de manier waarop je jouw bedrijf voor de potentiele medewerkers op de markt zet.

Een employer brand – of wat ook wel bekend staat als jouw “talent” of “people” brand – gaat over de essentie van jouw bedrijf.  Wat maakt jouw bedrijf nu eigenlijk echt uniek? Dat is precies waar je bij employer branding de focus op moet leggen

Trek meer talent aan!

Het employer branding proces – stap voor stap uitgelegd 

Er zijn een aantal belangrijke stappen die gevolgd moeten worden bij het onder handen nemen van het employer branding proces. We hebben het wat makkelijker voor je gemaakt door hieronder de stappen van dit proces voor je uiteen te zetten: 

Wanneer je in staat bent om de unieke kenmerken van jouw bedrijf te definiëren, is het gemakkelijker om een eigen employer brand op te zetten. Leer de core business, visie, missie, waarden en cultuur van jouw organisatie kennen. Begrijp wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en wat voor soort talent er voor nodig is om deze doelen te behalen.

Je weet waarschijnlijk al precies waar jouw product of dienst op dit moment om bekend staat, maar je weet misschien niet zo goed hoe jouw bedrijf in de markt wordt gezien of hoe het door je huidige medewerkers wordt gezien. Voer daarom zowel intern als extern onderzoek uit met enquêtes bij sollicitanten, zoekopdrachten via internet en sociale media en/of bedrijven die een reputatiemonitoring verrichten.

Nu komt het deel waarin je jouw bedrijfsboodschappen echt naar voren kunt halen. Stel een employer brand op die de waarden van uw bedrijfsmerk duidelijk laat zien en die tegelijkertijd laat zien wat er zo bijzonder is aan het werk binnen jouw bedrijf. Het moet wel te maken hebben met je customer brand, echter moet het ook te maken hebben met je medewerkers zelf. 

Overweeg bij het ontwerpen van een employer om een goede wervingsmarketingcampagne op te zetten. Door verschillende marketingtechnieken te lenen kan je veel makkelijker het antwoord vinden op bepaalde vragen. Denk bijvoorbeeld aan: “Wie proberen we te bereiken? En wat willen ze eigenlijk?”.

Om je te helpen een betrouwbare werkgever te worden, hoeft je echt niet verder te kijken dan je eigen personeel. Om erachter te komen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken hoef je alleen maar met je medewerkers te praten. Jouw medewerkers geven ook vorm aan de cultuur bij jou op het werk. Zonder hen is je employer brand helemaal niets. Dit zou dan ook de eerste groep moeten zijn die je aanspreekt bij het opzetten van een employer brand. 

Toch liever het werk uit handen geven?

Heb je niet zoveel zin om zelf aan de slag te gaan met het opzetten van jouw eigen employer branding? Neem dan vandaag nog contact op met één van onze specialisten. Zij zullen je verder helpen met alle mogelijke diensten die zien op branding.

Door onze expertise in combinatie met de beste service weet je zeker dat je in goede handen verkeerd. Vraag vandaag nog een offerte aan en laat ons je helpen, hier zijn we immers voor!

Gepost op 14 november 2019 door Vincent

divider
Spark HQ is verhuisd! Content Marketing

Case Studies

Blijf nieuwsgierig!

Een kijkje in onze keuken. Leer hoe wij van problemen uitdagingen maken.

in 2 minuten te lezen

The Show Must Go On – Deel 1

Bij Spark hebben we een enorme fascinatie voor festivals. Want hoe ongelofelijk is het dat keer op keer een infrastructuur van een kleine stad wordt aangelegd op de vele locaties in ons land. Besef het maar eens, van het drinkwater en het (tijdelijk) mobiel netwerk, tot de enorme hoeveelheden voedsel dat netjes geserveerd wordt en […]

Lees meer

in 2 minuten te lezen

You’ve got mail! ❤️

Met z’n allen zitten we te wachten tot we weer samen mogen werken, mooi beeld mogen maken, en kunnen lachen. Althans, lachen doen we nog genoeg, maar we hopen dit weer snel samen buiten huis te mogen doen. Maar we missen niet alleen het werk.

Lees meer

in 2 minuten te lezen

Van beeld naar artwork: een ongebruikt potentieel

Bij Spark zijn we altijd op zoek naar ongebruikt potentieel. En er ging een wereld van artwork en campagnebeelden voor ons open!

Lees meer