in 3 minuten te lezen
De hero, hub en hygiene contentstrategie of het 3H-model is in de loop der jaren uitgegroeid tot een zeer populair model. In de wereld van content marketing wordt deze dan ook vaak gebruikt. En met succes!
Maar net als bij zoveel marketingtermen vraag je je vaak af; Wat houdt het hero, hub en hygiene model nou precies in? En hoe kun je dit model zelf gebruiken om zoveel mogelijk mensen te bereiken?

Wat is het hero, hub en hygiene model?
Deze contentstrategie is voor het eerst geïntroduceerd als marketingmodel door Google voor Youtubers. Ondertussen blijkt dat dit niet alleen werkt voor het creëren van video’s, maar voor content in het algemeen. Het doel hiervan is om je te helpen bij het vormen van een totaalstrategie. Om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken, heb je namelijk verschillende vormen van content nodig. Je raadt het al; We hebben het hier over de content vormen hero, hub en hygiene. Deze spelen allemaal hun eigen rol bij het aanspreken en tevreden houden van je bezoekers:

- Hero: Dit is de zogenaamde bread and butter van je contentstrategie. Bij hero content neem je risico met je content door voor het hoogst haalbare te gaan. Hierbij horen grotere financiële investeringen, gecombineerd met veel tijd en moeite. Het doel is om bijvoorbeeld viral te gaan. Logischerwijs komt deze vorm het minst vaak voor op je contentkalender.
- Hub: Hub content is minder arbeids- en kapitaalintensief en komt daarmee ook vaker voor dan hero content. Het doel van deze vorm is om jouw doelgroep te verbinden met je merk. Je richt je hierbij dus meer op het merk zelf en niet per se op je producten of diensten. Een voorbeeld hiervan is om je doelgroep een kijkje te geven achter de schermen. Ze krijgen dan een beter een idee van hoe je te werk gaat.
- Hygiene: De laatste vorm is ook meteen de meest gebruikte vorm qua content. Hiermee ga je proberen je bereik te vergroten. De focus ligt daarbij meestal op goed scoren in Google met specifieke content. Dit type content beantwoordt bijvoorbeeld specifieke vragen van potentiële mensen die in jouw doelgroep zouden kunnen passen. Een voorbeeld is een review, een tutorial of content met enkele tips.

De planning van het hero, hub en hygiene model
Om deze contentstrategie te laten werken, is een overzichtelijke planning van doorslaggevend belang. Het is vaak makkelijk om iets in theorie te lezen, maar het in de praktijk toepassen is de volgende stap.

Let er bij het maken van een planning op dat er een juiste verhouding is tussen de hero, hub en hygiene vormen van content. Een vaak geziene verhouding is om per stuk aan hero content, twee keer zoveel hub content te plaatsen. Hygiene content plaats je vervolgens weer twee keer zo vaak als de hub content. Dit is natuurlijk slechts een richtlijn en afhankelijk van je markt en doelgroep kun je met deze verhoudingen spelen.
Een strategie hoeft niet altijd uitgebreid en ingewikkeld te zijn. De hero, hub en hygiene contentstrategie bewijst dat je met eenvoud en consistentie ver kunt komen!